Wat heeft het voor zin om te reizen? Wat voor soort reizen is reizen van hoge kwaliteit?

27 januari 2021 - Hongkong, Hongkong

Vier jaar geleden, midden in de zomer, niet lang nadat ik had leren autorijden, was ik zo opgewonden, ongeacht de regels en gevaren, dat ik besloot om op een snelle, zelfrijdende tour van Qingdao naar de berg Tai te gaan. En pas in de vorige week waren mijn rijvaardigheden waarschijnlijk: wanneer de verkeerslichten afwisselen, aarzelde ik om overweldigd te worden tussen rennen en niet rennen, en stopte uiteindelijk buiten de blokkeerlijn; tijdens het rijden 's nachts wreef ik de tanden van de weg en krabde de voorbumper ......

Het is echt "pasgeboren kalveren zijn niet bang voor tijgers." Die vrijdag haastte ik me 's ochtends naar mijn werk, reed' s middags rechtstreeks naar Tai'an, ging 's avonds naar de voet van de berg, nam rust, begon om 's nachts de berg Tai te beklimmen en in de vroege ochtend de top van de berg te bereiken. Uren later, kijk naar de zonsopgang, ga de berg af, ga' s middags terug naar de auto, eet iets en reed terug naar Qingdao.

In de daaropvolgende jaren beklom ik Hengshan, Huangshan, Emeishan en andere beroemde bergen, allemaal hijgend, en kon ik niet langer de kracht vinden om 's nachts de berg Tai te beklimmen. Ik bewonderde de moed en energie van het jaar: ik at niet en rust voor twee dagen en een nacht., Ik reed bijna 700 kilometer, en toen ik de berg beklom, stikte ik. Toen ik terugkwam, moest ik mijn mond slaan om wakker te blijven. Toen ik eenmaal de helling opging, deed ik dat niet ' t vertraag in de tijd en haastte zich bijna de vangrail uit met een snelheid van bijna 60 mijl ...

Bewonder en bewonder, behalve dat ze dom en moedig zijn, een paar kippen die rijst pikken, een dansende tante, en de steengravures die overal te zien zijn, ik heb geen indruk van de berg Tai.

twee
In het vroege voorjaar, twee jaar geleden, verkeerde ik in nood en moest ik dringend mijn omgeving veranderen om mijn depressie te verlichten, dus ging ik naar Jinan, niet ver weg.

Het weer was die ochtend somber en ik liep alleen langs het Daming-meer, het vlechtwerk hing naar beneden, het lotusblad was vaag en de ogen waren grijs en koud. Het maakte me depressiever en er kwam verdriet uit: reizen is genieten , hoe kan ik er het slachtoffer van worden!

Toen ik 's middags naar het hotel terugkeerde, heb ik van de pijn geleerd: ik heb twee keuzes: ofwel de reistaak op een vage manier voltooien, en dan terugkeren naar de vorige depressie, of opvrolijken, de reisroute goed plannen en zelfs een kleine waarde van de middagbezichtiging!

Ik klemde mijn tanden op elkaar en koos voor het laatste. Ik waste mijn gezicht met koud water, pakte mijn telefoon en bladerde zorgvuldig door de informatie over Baotu Spring. Ik las Lao She's "Baotu Spring". Hoe te gaan en hoe je ernaar moest kijken was allemaal duidelijk borst.

vertrek!

En ja hoor, de wandeling in de middag was veel lichter, de waas in mijn hart verdween veel en het weer klaarde op. Ik werd ondergedompeld in de groene bronnen, levendige bronnen, ondeugende bubbels, elegante paviljoens en schilderijen van forsythia, kersenbloesems en crabapples. In het kleurrijke lentelandschap voel ik het lang verloren gewaande comfort ...

Reizen moet plezier zijn, maar soms moet je wat moeite doen om het te krijgen.

drie
De beroemde hedendaagse filosoof Feng Youlan stelde ooit voor dat er vier rijken in het leven zijn, van laag naar hoog, het natuurlijke rijk, het utilitaire rijk, het morele rijk en het hemel en aarde rijk. Ik denk dat dienovereenkomstig reizen ook kan worden onderverdeeld in vier rijken: instorten, bevestigen, verlichten van "Tao" en het aangaan van transformatie.

Ik ontvang vaak uitnodigingen van mijn vrienden: wat is het nut van reizen? Wat voor soort reizen wordt beschouwd als reizen van hoge kwaliteit? Welke veranderingen kunnen reizen tot leven brengen? Wat voor groei kunnen mensen halen uit reizen ...

De "vier rijken van reizen" die vandaag met jullie zijn gedeeld, ik geloof dat het jullie een bevredigend antwoord zal geven.

Hieronder zullen we in detail over deze "vier rijken" praten.

Inchecken is de oorspronkelijke staat van reizen en het meest gebruikelijke reisdoel, wat overeenkomt met de natuurlijke staat en de utilitaire staat.

Inchecken is 'natuurlijk' omdat de meeste mensen inchecken voor de eerste paar reizen. Een plaats is fris en beroemd, en heeft natuurlijk de charme om toeristen aan te trekken. Een plaats is beroemd en er is natuurlijk een roeping om in het leven te gaan. plaats is onaantrekkelijk voor je, net als een baan waarin je niet geïnteresseerd bent, hoef je niet elke dag van 9 tot 5 in te checken.

Inchecken is "utilitair". Ik ontmoette een jonge man in Harbin midden in de winter. Hij verstopte zich in de hal van de ijs- en sneeuwwereld en huiverde. Ik vroeg hem: "Waarom gaat hij niet naar buiten om te spelen?" zei "Het is te koud" en ik vroeg: "Waarom ga je niet naar huis?" Hij zei: "Als het donker is, neem dan twee nachtscènes en vertrek." Hij had geen schaatsladder of reed niet met een ijskar. Het doel van de kou was gewoon om een ​​kaartje te slaan, een foto te maken en een vriendenkring te sturen. Dit bewijst dat "jullie hier een bezoek hebben"; ik ontmoette een oud stel in Ramla Cuo, Tibet. De oom nooit klom op een hoogte van 5.000 meter, maar de tante die boven de 60 was, klom wel weer. Meer dan honderd meter keek ik uit over het heilige meer vanaf de top van de berg en danste een dans. Tijdens de latere reis sliep de oom alle de hele weg, de tante schoot en sprong helemaal, de tante was op reis en de oom was aan het inchecken.

Er is niets mis met het 'utilitaire' van inklokken. Wie gebruikt er niet op de een of andere manier om superioriteit te tonen? Wat is er mis met het laten zien van het prachtige landschap in de vriendenkring; het 'utilitaire' van het inklokken kan aanhankelijk 'utilitair' zijn Mam houdt van reizen, de oom moet haar vergezellen, zelfs als hij inklokt!

Inchecken is voor de meeste mensen de eerste stap om te reizen, net als mijn reis naar Taishan, fris en opwindend, maar er zijn geen sporen behalve "Ik ben in Taishan geweest".

Bevestiging is het tweede rijk van reizen, dat overeenkomt met het rijk van utilitarisme en moraliteit.

Mijn reis naar Jinan is een reis van bewijs.

Toen ik me realiseerde dat alleen "inchecken" mijn humeur niet kon veranderen, paste ik mijn humeur resoluut aan en upgrade ik "inchecken" naar "bevestigd". Er zijn twee niveaus van dit soort bevestiging. Het eerste niveau is dat ik van tevoren mijn huiswerk heb gemaakt over Baotu Spring, Thousand Buddha Mountain, Hongjialou Catholic Church en andere schilderachtige plekjes. Ik heb een aantal verhalen of evoluties erover in mijn hoofd. Het tourproces is een proces om het verhaal en de schilderachtige plekjes te bevestigen: als je de drie 'waterpaddestoelen' onder het Guanlan-paviljoen in Baotu Spring ziet, weet je dat Lao She hier ooit stopte om te genieten; het zien van de coupletten van de paviljoens bij de Daming Lake, je denkt aan keizer Qianlong en Xia Yuhe toen. Hier is de vreugde van wijn ...

Dit zal een volledig gevoel van voldoening geven, en dus het tweede niveau van bevestiging betreden - de bevestiging dat "reizen plezier is".

Ik heb tijdens de reis een aantal mensen ontmoet. Ze klaagden dat de bergen hoog zijn en de weg ver weg, en ze klaagden dat 'uitgaan is om geld uit te geven om zonden en lijden te kopen'. Of ze liepen rond en klaagden dat de bergen waren middelmatig en het water was saai. Dit komt doordat ze de "ponskaart" niet hebben doorbroken en de "proef" hebben ingevoerd.

Soms is het heel eenvoudig om het 'bewijs' in te voeren. Je hebt een bepaalde film en televisiewerk gezien of een bepaalde roman gelezen, en je verlangt naar het verhaal of de scène erin, en een bepaalde schilderachtige plek is toevallig de plek waar het gebeurde, waar het werd verzameld of gefilmd, je natuurlijk Er is een verlangen om te bezoeken. Bijvoorbeeld Zhenbeibao Western Studios in Ningxia. De reden dat ik wilde gaan, is omdat ik ontroerd was door 'Journey to the West', dat daar werd gefilmd. Het bewees echt de aangrijpende schoonheid en sentimentaliteit van de film over de desolate, onvruchtbare en ruwe Gobi.

Vanuit dit perspectief is "bewijs" "utilitair", om het eigen verlangen naar nieuwsgierigheid te bevredigen.

Soms is het niet gemakkelijk om de "certificering" binnen te gaan, je moet een diepe kennisreserve hebben en een verheven spiritueel streven. Gao Xiaosong leest veel boeken om lang na te denken over het ijsveld van Alaska, en stil te mediteren op de woestenij van Yumen, Yangguan. Als je niet van "Love Life" gehouden hebt en Fengsui Bingxiu niet hebt gelezen, zou ik graag om te vragen wie er zou gaan om zo'n verlatenheid te zien. Wat?

Vanuit dit perspectief is 'bewijs' 'moreel', het inspireert de goedheid en schoonheid in de harten van mensen en activeert kostbare creativiteit, dus de uitdrukking 'het leven staat niet alleen voor je neus, maar ook poëzie en verre velden', om te inspireren meer mensen om in het heden te leven, en vergeet niet het mooie na te jagen.

De realisatie van "Tao" is de derde staat van reizen, die overeenkomt met de staat van moraliteit.

Lao Tzu zei: "Tao is Tao, heel Tao", Confucius zei: "Vraag de Tao, en de dood in de avond is oké." Jezus zei: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven." De "dao "in deze wijze woorden is waarschijnlijk de betekenis van" waarheid ". Wanneer veel mensen het woord "Tao" horen, associëren ze het ook onbewust met "waarheid".

De reden waarom de verlichting "Tao" tussen aanhalingstekens wordt toegevoegd, is om het te onderscheiden van "waarheid".

Deze "Tao" verwijst naar een diepgaande ervaring en perceptie die nauw verband houdt met persoonlijke ervaring.

Dit "diepgaande" heeft twee betekenissen.

De eerste laag is de diepte van "emoties", en het bereiken van dit niveau is het aangeboren vermogen van de meesten van ons om de scène aan te raken om emotioneel te zijn. Als je naar een film of roman kijkt, word je diep ontroerd door de verhalen erin en resoneer je diep met het lot van de personages. Dit is 'verlichting'. Op dezelfde manier maakt het landschap dat je tijdens je reizen ziet je diep geraakt of geeft je over aan zijn schoonheid, of geschokt. Het is majestueus, zuchtend over de grootsheid, schoonheid en wonderen van de wereld, geobsedeerd door het vermogen, de goden en de vindingrijkheid van de schepping, met verdriet en zorgen, en zowel geluk als groots denken koesteren.

Hoewel dit vermogen aangeboren is, is het gemakkelijk om met de jaren te sterven, omdat het de "tweelingzus" is met nieuwsgierigheid en kalmte. Kinderen hebben een zuivere geest en eenvoudige kennis. Alles wat nieuw is, kan hen "de Dao verlichten", terwijl volwassenen onstuimig zijn en ervaring hebben. Het frisse landschap krijgt vaak alleen de zin "Dat is het!".

Daarom is het op dit niveau niet moeilijk om "de Dao te verlichten". Zolang je je geest kalmeert, je geest helder ziet en tijdelijk de chaos en drukte van de wereld tijdens de reis opzij zet, kun je voelen de wonderbaarlijke bedwelming gebracht door de goden van geluk.

Het tweede niveau is de diepte van het "denken". Dit niveau gaat gepaard met een levensstaat die het "utilitaire" overstijgt en de "moraal" binnengaat, wat de "wijze" of "wijze" is die door de heer Feng Youlan wordt genoemd, om om de Tao te verlichten.

Bij de rivier zag Confucius het water eindeloos stromen en zuchtte: "De doden zijn als een echtgenoot en ze zullen het dag en nacht niet opgeven!"

Hoeveel rivieren hebben we gezien en hoeveel mensen kunnen de tijd beschouwen als stromend water dat voor altijd verdwenen is? Zelfs als je erover nadenkt, hoeveel mensen zuchten er echt met de verandering van de menselijke wereld en de vergankelijkheid van de wereld?

Boven in Yueyang voelde Fan Zhongyan zich buitengewoon en verdrietig in "Rainy Fei Fei, Yin Feng Rage, troebele golven die leeglopen, zon en sterren schijnen, schemering en donker, 樯 樫 vernietiging". "Wan Qing, Sha Ou Xiang Ji, An Zhi Ting Lan, en duizend mijl heldere maan ", wat een vreugde!

Tussen Yin en Ming kunnen we ook verdrietig en gelukkig zijn, maar wat de meeste mensen niet kunnen, is de verlichting na verdriet en vreugde: "Wees niet blij met dingen, wees niet bedroefd over jezelf ... Zorgen, de vreugde van de wereld zal gelukkig zijn ... Weiss mensen, wie ga ik terug? "

Dit is de diepte die gewone mensen nauwelijks kunnen bereiken, en de diepte waar de bergen tegen kunnen. Hoewel we die (voorlopig) niet kunnen bereiken, verlangen we ernaar. Dit is de noodzakelijke houding voor ons om de "Tao" tijdens onze reizen. Als we het utilitaire goed en kwaad voor ons verkleinen, laat staan ​​de manier van "denken", zal de weg van de "emotie" geleidelijk wegdrijven en kan uiteindelijk niet worden nagestreefd.

In Hua is dit de hoogste staat van reizen, die overeenkomt met het rijk van hemel en aarde.

Daarover gesproken, dit rijk is een beetje mysterieus. Oorspronkelijk zijn getalenteerde mensen met kennis en ervaring gekwalificeerd om hun mening te uiten. Ik ben een seculier persoon die in het stof worstelt en ik heb geen ervaring met 'in de wereld zijn' in ieder geval.

Maar ik heb het niet meegemaakt, het betekent niet dat je geen enkel stukje informatie als een zwart gat kunt aanraken.Van lezen, verbeelding en begrip kun je nog steeds enkele mysteries zien.

We zijn gewend reizen te definiëren als "ver weg gaan". Degenen die meer literair en artistiek zijn, zullen wat romantiek toevoegen - "poëzie en afstand", en de staat bereiken van "transformatie aangaan". De grens tussen "afstand" en " nabijheid "is verdwenen." Poëzie "en" chai, rijst, olie en zout "zijn één geworden.

Wat betekent het?

In "Swordsman", instrueert de eerste meester Feng Qingyang Linghu om zwaarden te oefenen, zeggend dat de hoogste staat van zwaardvechten "geen zwaard" is, of "het zwaard van de mens is één", "geen zwaard in de hand, zwaard in de borst", dat wil zeggen , als de cultivatiebasis en het rijk deze hoogte bereiken, ben jij het zwaard en ben jij het zwaard.

Op deze manier kun je de 'ingang' van reizen vergelijken: er is geen scène in je ogen, maar een scène in je borst; waar je bent, ben je ver weg; waar je bent, poëzie is waar je bent; je bent poëzie, en je bent ver weg ...

Net zoals fotografen niet specifiek beroemde bergen en rivieren hoeven te fotograferen. Ze schieten blockbuster-films op hun eigen balkon om de staat van 'invloed' te bereiken. De bonsai thuis is beroemde bergen en rivieren. Je kunt ook poëtische romantiek ervaren tijdens drie maaltijden per dag .. ....

Het is als: "Klein verborgen in het wild, groot verborgen in de stad", lawaai en rust lijken je vredig te zijn, welvaart en verlatenheid lijken je welvaart te zijn, de omgeving wordt getransformeerd door het hart, en de wederkerigheid is geboren vanuit het hart .....

Net zoals in het Amerikaanse drama "Hannibal" Will, de enige agent die Hannibal aan de top van de voedselketen kan evenaren, opgesloten zit in een donkere gevangenis. Jarenlang kan hij niet overleven of sterven. Hij vertrouwt op een krachtige verbeeldingskracht. Na het passeren van de wanhopige situatie waarin gewone mensen alleen maar boos of suïcidaal kunnen zijn, voor hem, in de warme met kaarslicht verlichte slaapkamer of de koude donkere hut, kun je overal veilig dromen ...

Om "entertainment" te bereiken, waar je bent, waar is het landschap, voor jou, voor mensen.