Een late reis

11 januari 2021 - Paris, Frankrijk

"De maaltijd is klaar, sta op!" Maandag begon Lao Li's leven met zijn geschreeuw zoals gewoonlijk.

Na zijn pensionering verhuisde de 64-jarige Li naar het huis van zijn zoon. Oorspronkelijk maakte ze zich zorgen over het meenemen van haar kleindochter Tongtong met haar babysitter, maar ze werd de "huishoudster" van het gezin.

Lao Li nam het koken over; Lao Li nam het over toen hij de kinderen ophaalde; Lao Li deed ook het verspreide levensonderhoud thuis. De oudste dochter vroeg Lao Li meerdere keren om bij haar ouders te komen wonen, maar dat werd afgeraden door haar zoon Xiao Li.

"Als ons gezin niemand mist, kunnen we onze vader niet missen." Dit is wat de zoon en schoondochter vaak zeggen. Zeg niet elke keer dat ik dit hoor, hoe gelukkig Lao Li is. Toen hij oud werd, werd hij niet ontslagen door zijn kinderen, maar werd hij een zoete aardappel.

Nadat hij zijn kleindochter die dag naar school had gestuurd, in de gang naar huis, ontmoette Lao Li Lao Zhao, een buurman naast de deur. Lao Zhao trok de koffer en droeg een hoed bij XX Travel Agency, die er energiek uitzag.

'Ik heb je al een hele tijd niet gezien, waar ben je heen?', Vroeg de oude Li.

Old Zhao glimlachte: "Ik ging naar Yunnan om het landschap te zien. Na een tijdje ben ik van plan me aan te melden voor een groep en een kijkje in het buitenland te nemen. Wil je samen zijn?"

Na dit te hebben gehoord, weigerde Lao Li snel: "Ik ben niet zo cool als jij. Ik kan niet zonder mensen leven. Tongtong's ouders zijn druk op het werk en ze zeggen niet elke dag iets anders, dus ik hoef niet naar school en school te staren."

Na dit te hebben gehoord, glimlachte Zhao: "Toen ik jong was, was ik elke dag druk met mijn werk. Ik ben van plan om een ​​kijkje te gaan nemen terwijl mijn lichaam nog sterk is. Als je van gedachten verandert, bel me dan gerust."

Die avond keerde Xiao Li terug naar huis en zag zijn vader, Lao Li, aan de eettafel zitten en met een leesbril door de foto's kijken.

'Papa, waarom denk je erover om door oude foto's te kijken?'

'Het is oké, kijk maar eens. Ik zag oom Zhao vandaag terugkomen van een uitstapje naast je en zei dat ik een tijdje later de deur uit ga.'

De geelste foto op de foto is een foto van Xiao Li die hem vasthoudt aan een gestoomd broodje op straat in Xi'an toen hij een jaar oud was; toen hij vijf jaar oud was, nam hij Xiao Li en nam een ​​foto voor de Shaolin-tempel in Henan; twaalf jaar oud In die tijd droegen vader en zoon dikke katoenen kleding met slechts twee blootliggende ogen, waardoor er een groepsfoto achterbleef in de Changbai-berg. Op de volgende foto's ontbreekt het figuur van Lao Li, en slechts een paar ervan zijn thuis of in de provincie meegenomen.

Toen Xiao Li dit zag, realiseerde hij zich dat zijn vader ook een toerist was. Wat is de reden dat de vader die van reizen houdt niet meer reist? Het is de ziekte van opa en oma die moeten worden verzorgd; het volgende is dat de moeder onafscheidelijk is van de ziekte van de moeder; of het is mijn egoïsme om mij voor de kinderen te laten zorgen ...

Twee weken later nam Xiao Li het voorbereide paspoort en stuurde het naar zijn vader Li: "Papa, dit is een verlate reis die ik voor je heb verzorgd. Je hebt je hele leven zo hard gewerkt en je hebt het hele leven druk gehad, en het is jouw beurt om van het geluk te genieten. Het is tijd."

Een week later, na een paar decennia van afwezigheid, droeg Lao Li zijn bagage en nam weer het tempo van reizen.