Kenia: landschap helemaal, liefde helemaal

30 maart 2021 - Hongkong, Hongkong

De snelweg is kapot en de weg is kapot, en de onverharde weg is verbonden nadat de weg is voltooid, en er is geen duidelijke weg na de onverharde weg. Onze auto galoppeerde en botste over de uitgestrekte Afrikaanse graslanden.Onder de blauwe lucht waren alleen de bleke schaduwen van verre bergen en de langzaam lopende giraffen te zien. Hier zijn de lucht en de aarde extreem breed en natuurlijk oneindig. Na de hele ochtend gereden te hebben, zagen mensen niet veel mensen, maar dieren kwamen ze van tijd tot tijd tegen. Hier verweven ontspanning en nieuwsgierigheid het hoofdthema van de reis: de brede skyline en vol blauwe ogen zijn genoeg om lichaam en geest te verlichten, en de onvoorspelbare schoonheid van de natuur inspireert reizigers om erachter te komen. Als er geen pijn is bij het hobbelen van de weg, wordt de reis in Kenia zeker mooier.

Eigenlijk is het oké. Onderweg zie je de kinderen de auto achterna zitten en wenken ze gedag te zeggen, terwijl je het enthousiasme van dit land voelt, is de stemming natuurlijk niet al te slecht.

Net toen het voelde alsof hij op het punt stond uit elkaar te vallen, stopte de auto langzaam bij de ingang van Masai Mara Park. Een tante kwam de auto begroeten en stelde zich glimlachend voor als Monica. Monica is duidelijk een lokale Masai, zoals blijkt uit haar ‘oren en ogen’ die groot genoeg zijn om pingpongballen in te stoppen. Wat ze aan ons wil verkopen is ook een geweven handriem met lokale kenmerken. Het is jammer dat ze iemand zoals ik ontmoette die nooit souvenirs koopt. Maar Monica glimlachte nog steeds, niet vleiend voor de verkoop en ook niet verbluft door de weigering. Sommige mensen zeggen dat Kenianen een gematigd volk zijn in het land van Afrika. Voor mij is de diepste indruk van Kenianen onderweg deze kalme en pure glimlach.

De boten en auto's waren de hele tijd moe, en nu verhuisden ze eindelijk naar het tentenhotel. Door het voorste gordijn van de tent op te rollen, met uitzicht op de prachtige zonsondergang en het weelderige groene gras, worden mensen hebzuchtig om verder te kijken dan hun hoofd. De natuurlijke schoonheid van Kenia doet zijn reputatie eer aan. Een terugblik, een blik, de natuur kan je gemakkelijk verbazen.

Er valt te veel op te schrijven tijdens het wandelen in Kenia. Plots slaan zwermen vogels het water in en vliegen de lucht in.Als de wind waait, wervelen de schaduwen van de junglebomen en het prachtige landschap komt en gaat in een oogwenk. Hoewel de camera al lang in de hand wordt gehouden, valt er nog teveel vast te leggen met de lens. Onderweg heb ik niet alleen het duizelingwekkende natuurlijke landschap opgedaan, maar ook talloze vriendelijke glimlachen. Dit land is van tijd tot tijd vol wildheid en zachtheid, de combinatie van beide maakt haar charme uniek.

Dus ik nam snel papier en pen mee en wilde alles opschrijven wat ik zag en hoorde van Nairobi tot Masaimara. Als de mooie dingen voor niets in mijn gedachten zinken, zou het te triest zijn.

Zodra ik mijn ogen opendeed, werd er een frisse knuffel uit Nairobi ingeluid. Na de nachtregen was de lucht aan de rand van de stad gevuld met verleidelijk water. De tuinman trok zijn kleren aan om op de binnenplaats van het hotel te gaan zitten, draaide zich om om me gedag te zeggen en praatte toen natuurlijk. Hij is nieuwsgierig naar China, en hij heeft talloze vragen over het verre oosten; ik kwam ook voor het eerst naar Afrika en wilde ook de lokale bevolking om advies vragen. Nadat ik erover had gepraat, realiseerde ik me dat Nairobi het voordeel van hooggelegen terrein inneemt, dus het weer is niet zo warm als verwacht; Ik vertelde hem ook dat niet alle Chinezen hondenvlees eten. Immers, duizenden kilometers van elkaar verwijderd, is het normaal om onbekend te zijn. Maar een glimlach en een paar huiselijke woorden zijn voldoende om misverstanden uit de wereld te helpen en vriendschap te sluiten.

In afwachting van het ontbijt kwam de bries langzaam, de wijnstokbloemen bij het raam vielen naar beneden en de thee in de beker steeg op. De geur van bloemen en thee zijn verweven in de heldere en vochtige lucht en verfraaien onmiddellijk een romantische sfeer voor de luie ochtend. De ober kwam het bord vasthouden en vroeg me zachtjes of ik gewone pannenkoeken of Spaanse pannenkoeken wilde eten. "Het is allemaal goed, alles wat je kookt is heerlijk." De ober glimlachte lief en liep weg, me alleen achterlatend met een zachte zucht - natuurlijk niet omdat de dingen zo goed waren dat ze niet kozen, maar ze deden het goed het maakt niet uit welke ze kozen. Langzaam, zo langzaam dat het mensen doet springen. Een paar dagen later kon ik het eindelijk niet verdragen, dus haastte ik me naar de keuken om omeletten voor mezelf te maken. De kok zei dat het haar speet en ze bracht het fruit om zich te verontschuldigen. Maar daarna deed ze het nog steeds heel langzaam. Kom op, kom op, waarom zou je je druk maken. Laten we meer ontbijtfruit eten. De zoete maar niet vette, frisse maar niet samentrekkende smaak is echt niet te missen.

Traag, lijkt het ritme van het beenmerg van de stad te zijn. Op weg naar de stad was de verkeersstroom zo traag als een slak, maar de verkopers langs de weg lachten en verkochten goederen aan de passagiers, wat op dit moment het meest behendige landschap werd. In het stadscentrum zijn er meer huizen, maar het ritme is nog steeds ontspannen. Er zijn geen hoge gebouwen recht in de lucht, maar de meest in het oog springende zijn allerlei hoge bomen. Slenterend door het gazon, komen vrolijke Afrikaanse drumbeats langzaam in je oren. De tantes zwaaiden en zongen volksliederen, iedereen grijnsde, hun witte tanden blonken. Achter de tante was de kleurrijke woonwagen te zien. Als we verder naar de kerk gaan, omhelst de rust ons weer. Op dit moment is er een bruiloft. De bruid droeg alleen een witte rok tot op de knie, hoewel ze niet al te simpel was, was ze nog steeds opgewekt. Na de ceremonie kuste het nieuwe paar, familieleden juichten en we applaudisseerden. De bruid glimlachte naar het publiek, verlegen en opgewekt. Het vuurwerk van het leven in het kleine stadje verspreidt zich een klein beetje en langzaam voor je uit.

Er zijn niet veel attracties in Nairobi, dus de markt is meer de moeite waard om te bezoeken. Zodra ik de deur binnenkwam, klonken er eindeloze geschreeuw. Toen hij onze Aziatische gezichten zag, veranderde de venter onmiddellijk van kanaal en riep "Nijlpaard" en "Olifant" naar het houtsnijwerk. Als je de toon niet in overweging neemt, is de uitspraak vrij standaard - ze hebben duidelijk veel zaken gedaan met de Chinezen (alleen jammer van de weinige Japanse klanten die uit de hak kwamen). De strandventers vergaten ook niet te studeren bij het bepalen van de prijs: ik vroeg me om de dierennamen te lezen en uitdrukkingen als "erg goedkoop" en "kom eens kijken" te recenseren. Ik vroeg hem om de "leraar" een grote korting te geven, en de venter tuitte zijn lippen en zei alleen dat als ik hem een ​​balpen wilde geven, hij de boekenlegger zou ruilen. Maakt niet uit, hij heeft het waarschijnlijk echt nodig - onderweg willen bijna alle verkopers pennen van buitenlandse toeristen. Bovendien is het een goede deal om vijf houtsnijwerken te kopen voor 100 RMB.

Ik ving per ongeluk een glimp op van de verlegenheid van dit land en voelde me een beetje verdrietig. Maar de vrolijke lucht van Nairobi sloeg ons snel weer in. De metgezel heeft zojuist de moedertaal "hallo" en "tot ziens" geleerd, en hij zei toen hij mensen op straat zag. Voetgangers glimlachten terug, en sommigen vroegen zelfs of we uit China kwamen. Niemand heeft een vreemd gezicht, alles is normaal. De heldere lucht komt eraan en de stad is warm en warm. We namen afscheid van de goedhartige man die de weg vrijgaf, maar het voelde alsof we net gescheiden waren van onze vrienden. Het enthousiasme van Nairobi is indrukwekkend - met die glimlach verdwijnt de kloof tussen jou en de stad in stilte.

De chauffeur en ik zeiden, bij het verlaten van Kenia, de volgende stop is Nederland. De meester zei: Europa, toch? Veel van de bloemen daar worden daadwerkelijk geïmporteerd uit Kenia. In de woorden waren de mondhoeken van de meester naar boven gericht en leek zijn donkere gezicht behoorlijk triomfantelijk. Dit is waar. Volgens internet wordt 75% van de bloemen in Europa geëxporteerd vanuit Kenia, en dat bloemen ook een pijler-industrie van Kenia zijn. Dit is helemaal niet verwonderlijk. Als je naar de blauwe kleur buiten het raam kijkt, kun je zien hoe levendig dit land is.

We gaan naar Lake Naivasha, ten noordwesten van Nairobi. Mijn metgezel liet me van tijd tot tijd kiekjes zien, waaronder verre bergen, vliegende vogels en rijen kassen. Een uur later stopte de auto bij het meer. Hij betaalde het reddingsvest en liep toen over de onverharde weg naar de pier. Aan het einde van de onverharde weg zijn de wind en het water kalm en lijkt er niets nieuws te zijn. Het is alleen dat de grote show nog niet eens is verschenen.

Zodra de motor ging, zeilde de speedboot richting het eiland in het meer. Het duurde niet lang voordat een nijlpaard het water van niet ver weg onderzocht en iedereen een grote verrassing bezorgde. Dan waren er nijlpaarden die hun gezichten een voor een lieten zien, en een van hen opende royaal de mond van het bloedvat, waardoor een menigte luiken klikte. Kijkend naar de horizon, stroomden vogels in kuddes samen. De watervogels aan de oever van het meer stonden in een rij te wachten om in het water te worden gelanceerd. Terwijl ik ronddwaalde, zag ik verspreide visarenden tussen het riet staan. Allerlei landschappen kwamen naar de speedboot en de directe opleiding was duizelingwekkend, en ik moest de schipper bewonderen - om toeristen te laten genieten van het prachtige landschap, was deze vaarroute duidelijk zorgvuldig uitgekozen. De gids voegde eraan toe dat deze route niet alleen een esthetische keuze is, maar ook een veiligheidsoverweging. Het nijlpaard in het meer lijkt misschien naïef, maar in feite is het geenszins een volgzame soort. Ze zijn sterk en prikkelbaar, en ze haten niet-geïdentificeerde objecten op hun eigen territorium. Wat gebeurt er als je met het nijlpaard knoeit? De gids spreidde zijn handen: zorg niet voor de grote schepen en kleine boten.

Verliet de boot en landde, de grond was vlak en de lucht was breed. Wandelen in de uitgestrekte groene velden is een andere scène van vitaliteit. Zebra's en wildebeesten grazen in groepen op het gras. Van een afstand trekken giraffen af ​​en toe door de jungle en zingen verschillende vogels tussen de takken. Er is geen carnivoorplaag, alles op het eiland is zachtaardig en vredig, en ik heb lange tijd gelopen zonder het te weten. Als je verder wilt gaan, zei de gids, laat wat schoon achter voor de dieren, giraffen zijn banger voor mensen. Ook is Naivasha's grootste charme waarschijnlijk dit gevoel vol leven in rust te zijn, dus waarom zou je de moeite nemen om het te vernietigen? Geen wonder dat de Britse kolonisten dit meer leuk vonden en hier vroeg een rusthuis bouwden.

Reis rond het eiland en verwen uw lichaam en geest. Maar toch kunnen veel fytoplankton die op het water drijven niet worden genegeerd. Dat is immers hoogstwaarschijnlijk een aanwijzing dat het waterlichaam vervuild is. Tijdens het chatten hoorde ik mensen zeggen dat er de afgelopen jaren meer flamingo's zijn geweest, en mijn hart is nog meer geschokt - flamingo's als zout water, terwijl Naivasha een zoetwatermeer is. Dus ik vroeg de gids of er een probleem was met het meer. De gids reageerde niet positief, alleen dat hij naar internet kon gaan om het artikel te lezen. De stad en de kas volgen de blik van de gids en bevinden zich aan het einde van het Manman-meer. Deze kracht van helder water die door de hemel wordt gegeven, is niet alleen het thuisland van de lokale bevolking, maar ook het levensonderhoud van veel mensen. Toen ik hieraan dacht, voelde ik me ongelukkig en wilde ik zeggen dat de lokale bevolking niet meer aandacht kon besteden aan de ecologische omgeving. Maar hoewel de woorden tot de lippen kwamen, was er uiteindelijk geen uitgang.

Het was middag toen we vertrokken, en de chauffeur reed de stad in en nam ons mee naar een restaurant. Buiten het autoraam wiegden de kleurrijke laagbouwhuizen, en er waren geen trottoirs aan de kant van de weg, alleen dikke hopen aarde. De kinderen speelden in de chaotische straat en lachten mooier dan bloemen. Op dit moment zijn de armoede en het geluk van dit land weer aanwezig, en dit is haar ware schoonheid en verdriet.

Dus laten we wat hardvochtigheid opzij zetten. Ze heeft tenslotte nog een lange weg te gaan.

Een stop tijdens de reis. Passagiers gingen naar de souvenirwinkel om hun handen te ontlasten. De chauffeur zat in de hoek en dronk de gratis melkthee uit de winkel. De sluwheid van de Kenianen in het zaken doen werd hier onthuld. In afwachting zei de gids dat onder de berg de Great Rift Valley ligt, met een understatement. Ik keek naar beneden, maar zag de uitgestrekte groene velden en de kliffen aan dat uiteinde doemden alleen op in de wolken - ik had nooit gedacht dat de kloofvallei zo groot was. Weet je, gewoon per ongeluk schudt de natuur de harten van mensen weer gemakkelijk.

Naar Nakuru rennen is een nieuw schokkend landschap najagen. Hoewel beide meren zijn, hebben Nakuru en Naivasha hun eigen unieke stijlen. Naivasha is een wild plezier dat in het gezicht komt; terwijl Nakuru een enorme gouache is, geschilderd door hemel en aarde.

Toen ik voor het eerst in Nakuru aankwam, leek wat ik zag en hoorde alledaags. We reden langs het grasland bij het meer en keken naar zebra's die van dichtbij foerageerden en flamingo's die van een afstand in het water speelden. De gids zei dat we niet toevallig waren gekomen en niet konden inhalen om het prachtige uitzicht op het met flamingo's bedekte meer te zien. We zijn ook enigszins afgeleid, omdat we het gevoel hebben dat het landschap van Nakuru niets meer is dan dat. Op dat moment begon de auto de berg te beklimmen en bereikte al snel een hoog punt. Het landschap van Nakuru veranderde volledig zodra de deur werd geopend.

Tussen hemel en aarde, blauw en groen. Er is een groen bos in de buurt, en het verandert in een groen grasland wanneer het het meer bereikt. De onverharde weg steekt uit het bos, en trekt dan een bocht op het grasland langs het meer, alsof er een gouden rand is ingelegd in het meerwater. Het ondiepe blauw van het meer en het vage groen van het grasland versmelten op natuurlijke wijze aan de kust, waardoor mensen verder moeten kijken. Het oppervlak van het meer is als een spiegel en weerspiegelt de witte wolken die in de lucht zijn opgestapeld. De verspreide flamingo's zijn op dit moment als roze bloemblaadjes die op het water drijven, en ze zijn geverfd met een dromerige kleur tussen blauw en groen. Ver weg kijkend, is Tianshui ingesloten, en alleen een reeks groene heuvels scheidt de twee. De uitgestrektheid van de lucht en de aarde is al in zicht.

De wind steeg in de oren en de schaduwen veranderden. Het zonlicht dringt door de wolken en kleurt zachtjes de kleur van de aarde. Het spel van licht en schaduw is de meest grootse uitvoering op dit podium. Geen wonder dat de impressionistische schilders zo graag licht en schaduw traceren. Het geluid van de wind houdt op, de blauwe wolken bedekken de zon en alles is weer stil, alsof de tijd niet meer verstrijkt. Ik kan het niet helpen mijn armen te openen, alles wat groots en mooi is om me heen te willen omarmen. Op dit moment wil ik mezelf gewoon onderdompelen in het prachtige landschap, de wereld verwennen en vernederen, en het een tijdje vergeten. Mensen zeggen vaak dat als je in een slecht humeur bent, je hoog moet klimmen en ver weg moet kijken, of een wandeling moet maken. Als je er nu over nadenkt, is het accepteren van natuurlijke genezing waarschijnlijk de wens van mensen die geworteld zijn in genen.

Het is gewoon omdat ik van de bergen en rivieren hou, daarom ben ik hier uit China gekomen en ben ik gebleven. De gids fluisterde naast ons, zijn ogen vol warmte terwijl hij naar het landschap keek. Ja, zo'n reden is genoeg.

Iedereen is tevreden als hij weer de berg af is gekomen. Waarschijnlijk was alleen het kleine Indiase meisje dat ik onderweg ontmoette ongelukkig. Op dat moment was hun familie net bij het meer aangekomen en het kleine meisje opende een lolly en wilde die in haar mond stoppen. Plots viel de aap in de boom uit de lucht en griste de lolly, en toen teruggetrokken in het bos met een fluitend geluid - de aap was allang verdwenen voordat het kleine meisje huilde.

Helaas, schatje, je bent zo zielig. Maar wie zei ons dat we naar het exclusieve dierenrijk moesten komen?

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl